
NEW YORK STATE
OFFICE OF THE ATTORNEY GENERAL

PUBLIC INTEGRITY UNIT
120 Broadway, 22nd Floor

New York, NY 10271

COMPLAINT FORM

1. PLEASE TYPE OF PRINT CLEARLY IN DARK INK.
2. COMPLETE THE ENTIRE FORM AND SIGN.
3. RETURN/SEND FORM TO THE PUBLIC INTEGRITY UNIT.

COMPLAINANT

Your Name:                                                                               Home Tel:                                                   

Street Address:                                                                         Business Tel:                                              

City/Town:                                                State:                 Zip:                    County:                                         

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
COMPLAINT

Public Agency/Individual you are complaining about:                                                                                                  

Street Address (if known):                                                                                                                                            

City/Town:                                                State:                 Zip:                    County:                                         

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Has this matter been submitted to another agency? [   ] Yes        [   ] No

If so, which agency:                                                                                                                                                      

Is there any legal action pending? [   ] Yes      [   ] No

If so, where:                                                                                                                                                                  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PLEASE BRIEFLY DESCRIBE YOUR COMPLAINT BELOW 
(use back of form or attach additional documentation if necessary)

READ THE FOLLOWING BEFORE SIGNING BELOW:
I understand that any false statements made in this complaint are punishable as a Class A Misdemeanor under Section 175.30
and/or Section 210.45 of the Penal Law.

Signature:                                                                              Date:                                    

Return to: NEW YORK STATE OFFICE OF THE ATTORNEY GENERAL
PUBLIC INTEGRITY UNIT
120 Broadway, 22nd Floor
New York, NY 10271

========================================================================================

Received by:                                                                         Date:                                    

PIU 001 (3/04)

Keenan D.J.
Douglas J. Keenan

Keenan D.J.
SUNY-Albany and Prof. W.-C. Wang

Keenan D.J.
NYC

Keenan D.J.
NY

Keenan D.J.
10128

Keenan D.J.
Albany

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
NY

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
X

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
X

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
12222

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
11 July 2008

Keenan D.J.
Attached are the following.

*  Summary of the complaint (1 page)
*  Allegation submitted to the University at Albany (4 pages)
*  Report by the university's preliminary inquiry into the allegation (2 pages)
*  E-mail to the university, outlining irregularities in the investigation (2 pages)

Keenan D.J.
212 xxx xxxx

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
 

Keenan D.J.
xxxxxxx



 

 

 
Wei-Chyung Wang is a professor at the University at Albany, State University of New York.  He 
has been doing research for over 30 years.  For this research, Wang has received at least 
$7 million.  The funds have come primarily from the Department of Energy, with additional 
funding from other federal agencies (DOD, FAA, NSF).  I have formally alleged that Wang 
committed fraud in important parts of his research.  My allegation was submitted to the 
University at Albany; a copy is enclosed. 
 
The university conducted a preliminary inquiry; a copy of the report from the inquiry is enclosed 
(redacted, by the university).  Briefly, Wang claimed that there were some documents that could 
exonerate him.  The inquiry concluded that there should be a full investigation, which should be 
“charged with obtaining and reviewing any such additional evidence … so that a final resolution 
may be made regarding the allegation against Dr. Wang”.   
 
Wang had been claiming the existence of such exonerating documents for nearly a year, but he 
has not been able to produce them.  Additionally, there was a report published in 1991 (with a 
second version in 1997) explicitly stating that no such documents exist.  Moreover, the report 
was published as part of the Department of Energy Carbon Dioxide Research Program, and 
Wang was the Chief Scientist of that program. 
 
The university conducted an investigation.  The investigation concluded that Wang is innocent.  I 
believe that the case against Wang is strong and clear, and that the university is trying to cover up 
the fraud so as to protect its reputation.  Wang is one of the university’s star professors. 
 
The conduct of the investigation violated several of the university’s own stated policies: details 
are given in an attached e-mail (dated 06 June 2008).  The e-mail was sent to Lynn Videka, Vice 
President for Research at the university: Videka was in charge of overseeing the investigation.  
Note, in particular, that the documents that Wang was relying on were never produced. 
 
I have only examined a little of Wang’s research; so I do not know the full extent of the fraud.  It 
is difficult to examine more in part because Wang has not willingly made his data available: 
when asked for the data from the research that I later reported as fraudulent, Wang refused.  For 
that research, though, Wang had a co-worker in Britain.  In Britain, the Freedom of Information 
Act requires that data from publicly-funded research be made available.  I was able to get the data 
by requiring Wang’s co-worker to release it, under British law.  It was only then that I was able to 
confirm that Wang had committed fraud.  Details are given in my report to the university (page 4, 
last paragraph).  I would be willing to help examine other research that Wang has done, if more 
data were made available.   
 
There was another case of research fraud with a professor at the University of Vermont, in 2005.  
There, Prof. Eric Poehlman was convicted of making false statements on federal grant 
applications; he was sentenced to a year and a day in prison.  Wang has done the same as 
Poehlman.  The fraudulent work described in my report dates from 1990; Wang has been relying 
on that work in some of his grant applications since then.  As I understand things, each of those 
applications is a violation of statute.  (Additionally, Wang has been using the grants to go on 
frequent trips to China.) 
 
Wang’s office telephone number is 518 437 8708.  Separately, from my telephone discussion 
with OAG Attorney Hannah Long, I understand that it is possible Videka also violated the law; 
Videka’s office telephone number is 518 956 8170. 



 
 

 
 

1

Wei-Chyung Wang fabricated some scientific claims 
 

Douglas J. Keenan, The Limehouse Cut, London E14 6N, UK; doug.keenan@informath.org 
03 August 2007 
 
 
Introduction 
 
This report concerns two research papers co-authored by Wei-Chyung Wang, a professor at 
the University at Albany, State University of New York.  The two papers are as follows. 
 

Jones P.D., Groisman P.Y., Coughlan M., Plummer N., Wang W.-C., Karl T.R. (1990),  
“Assessment of urbanization effects in time series of surface air temperature over land”,  
Nature, 347: 169–172. 
 
Wang W.-C., Zeng Z., Karl T.R. (1990),  
“Urban heat islands in China”,  
Geophysical Research Letters, 17: 2377–2380. 

 
Each paper compares temperature data from some meteorological stations in China, over the 
years 1954–1983.  (The first paper also considers data from stations in the USSR and 
Australia; Wang was only involved in Chinese data, and so the other stations are irrelevant 
here.)  The first paper is quite important: it is cited for resolving a major issue in the most 
recent assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC, 2007]. 
 
 
Background 
 
Meteorological stations sometimes move, and this can affect the temperature measurements of 
the stations.  For example, one of the stations relied upon by the above two papers was 
originally located on the upwind side of a city and later moved, 25 km, to be on the downwind 
side of the city.  Such a move would be expected to increase the measured temperatures, 
because a city generates heat.  Another station relied upon by the papers was originally located 
in the center of a city and then moved, 15 km, to be by the shore of a sea.  Such a move would 
be expected to decrease the measured temperatures. 
 
It is clear that when a station moves, the temperature data from before the move is not, in 
general, directly comparable to the data from after the move.  This problem can occur even if 
the move is over a small distance.  For example, if a station moves from being in the middle 
of a field to being by an asphalt area, then the measured temperatures would be expected to 
increase, even though the distance moved might be only 100 m.  (A related issue is that the 
land use around a station can change over time, and this can affect measurements.) 
 
In global warming studies, an important issue concerns the integrity of temperature 
measurements from meteorological stations.  The latest assessment report from the IPCC 
indicates that the global average temperature rose by roughly 0.3 °C over the period 1954–
1983.  Thus, if errors in temperature measurements were of similar size to, or larger than, 
0.3 °C, there could be a serious problem for global warming studies.  The papers of Jones 
et al. and Wang et al. both consider this issue.  The paper of Jones et al. is one of the main 



 
 

 
 

2

works cited by the IPCC to support its contention that measurement errors arising from 
urbanization are tiny, and therefore are not a serious problem. 
 
 
Fabrications 
 
Regarding station movements over time, the papers of Jones et al. and Wang et al. make the 
following statements. 
 

The stations were selected on the basis of station history: we chose those with few, 
if any, changes in instrumentation, location or observation times.  [Jones et al.] 
 

They were chosen based on station histories: selected stations have relatively few, 
if any, changes in instrumentation, location, or observation times….  [Wang et al.] 

 
Those statements are essential for the papers. 
 
Each paper gives the same reference for its statement: a report resulting from a project done 
jointly by the U.S. Department of Energy (DOE) and the Chinese Academy of Sciences 
(CAS).  The DOE/CAS report (available via http://cdiac.esd.ornl.gov/ndps/ndp039.html) 
resulted from concern over “possible CO2-induced climate changes”.  Its purpose was to 
present “the most comprehensive, long-term instrumental Chinese climate data presently 
available”.  It contains, in particular, histories of some Chinese meteorological stations, 
including the different locations of those stations and the dates on which they moved, if any. 
 
The DOE/CAS report was formally published in full in 1991—Wang et al. and Jones et al. 
used a pre-publication version of the report.  A revised version of the report was published in 
1997, but the station histories are the same in the two versions. 
 
Jones et al. and Wang et al. consider the same 84 meteorological stations in China.  Regarding 
49 of those stations, the DOE/CAS report says, “station histories are not currently available” 
and “details regarding instrumentation, collection methods, changes in station location or 
observing times … are not known” (sect. 5).  For those 49 stations, then, the above-quoted 
statements from the two papers are impossible. 
 
Regarding the remaining 35 stations that were analyzed by the two papers, I have prepared a 
summary of the relevant information from the DOE/CAS report.  The summary is available at 
http://www.informath.org/apprise/a5620/b17.htm.  As an example from the summary, one 
station had five different locations during 1954–1983, with the locations as much as 41 km 
apart.  Two other stations each had four different locations.  At least half the stations had 
substantial moves (two other examples, of 25 km and 15 km, were given above).  Moreover, 
several stations have histories that are inconsistent, making reliable analysis unattainable. 
 
(The station that moved five times during the study period, #54511, is discussed by Yan et al. 
[Advances in Atmospheric Sciences, 18: 309 (2001)]; the authors conclude that some of the 
moves affected temperature measurements by 0.4 °C.  The authors also discuss another 
station, #58367, which had a single move of 4 km; the authors conclude that the move 
affected temperature measurements by 0.3 °C.  The authors’ statistical analysis, though, is 
invalid—e.g. it does not consider significance—so the conclusions are unproven.) 
 
Additionally, the following statement from the DOE/CAS report seems apposite: “Few station 
records included in the PRC data sets can be considered truly homogeneous [i.e. have no 

http://cdiac.esd.ornl.gov/ndps/ndp039.html
http://www.informath.org/apprise/a5620/b17.htm


 
 

 
 

3

significant changes in location, instrumentation, etc.]. Even the best stations were subject to 
minor relocations or changes in observing times, and many have undoubtedly experienced 
large increases in urbanization.” 
 
The essential point here is that the quoted statements from Jones et al. and Wang et al. cannot 
be true and could not be in error by accident.  The statements are fabricated. 
 
 
Responsibility 
 
Who is responsible for the fabrication?  Phil Jones is the lead author of one paper; so I asked 
him about the roles the different authors had.  He replied as follows (17 May 2007). 
 

      In late 1989 or early 1990 I contacted the co-authors on the paper 
  from 1990 to ask them about rural station data in their (three regions). 
  The purpose of the study was to extend the work undertaken with 
  Tom Karl a year or two early on the contiguous US. 
     Each of the three: Groisman (Russia), Plummer/Coughlan (Australia) 
  and Wang (China) selected the rural stations in their region, based 
  on their knowledge of the networks in those countries. Each had 
  worked extensively on their respective networks. For China there 
  was the additional network of urban stations. 
     I did all the analyses with the data they provided. I wrote the 
  first draft of the paper and they provided comments on subsequent 
  drafts before it was submitted. 

 
To further clarify things, I asked Jones the following: “Your message says "For China there 
was the additional network of urban stations".  Who was responsible for selecting the stations 
in that network?  (Wang?)”.  Jones replied, “Yes” (18 May 2007). 
 
There is good evidence to support the version of events described by Jones.  First, Jones is not 
a co-author of the paper of Wang et al., nor is he listed in the Acknowledgements section of 
the paper; so it seems very unlikely that he was responsible for the quoted statement in the 
paper.  Second, the papers of Jones et al. and Wang et al. analyze the same data, but come to 
very different conclusions about that data (Wang et al. say, “The reasons for this are not 
clear”); the only explanation for the difference that I can think of is that Wang supplied the 
data to Jones—thereby meriting co-authorship—but had little role in the analysis of that data, 
just as Jones says.  Third, Wang was sent a draft of this report (on 11 June 2007), and he did 
not deny the version of events presented by Jones. 
 
Given the above, and that Wang is the lead author of one paper, it seemed clear that Wang is 
the person responsible for the fabricated statements.  So, on 11 April 2007, I e-mailed Wang, 
asking him “how did you ensure the quality of the data?”.  Two days later, I telephoned Wang, 
but he declined to discuss things, saying “I’m in a meeting; can I get back to you?”. 
 
On 20 April 2007, with still no response from Wang, I sent another e-mail.  The e-mail asked 
Wang to, among other things, retract the paper of Wang et al. and also the claims made by 
Jones et al. for which he was responsible.  Wang replied two days later, explaining that he was 
then in China, and that he would respond further when he returned.  His reply also claimed 
“My understanding was that you are going to call me again, but you never did”. 
 
On 30 April 2007, Wang e-mailed me the following. 



 
 

 
 

4

 
The discussion with Ms. Zeng last week in Beijing have re-affirmed that she 
used the hard copies of station histories to make sure that the selected 
stations for the study of urban warming in China have relatively few, if 
any, changes in instrumentation, location, or observation times over the 
study period (1954-1983). 

 
The “hard copies” to which Wang refers could not have been found by the authors of the 
DOE/CAS report, who endeavored to be comprehensive.  Additionally, that report clearly 
shows that many of the stations used for the studies did have substantial changes in location.   
 
Moreover, Zeng is one of the four authors of the DOE/CASE report; so what Wang now 
claims Zeng says is in contradiction to what Zeng wrote in 1991 and 1997.  On the other hand, 
Zeng is a co-author of the paper of Wang et al.  Why is Zeng a co-author of a paper that 
contradicts the DOE/CAS report?  Perhaps she just went along with what the lead author, 
Wang, wanted—similar to how Wang is a co-author of Jones et al. even though Wang 
explicitly disagreed with the analysis of Jones.  In any case, none of this would seem to 
remove the culpability of Wang.  (Note: Zeng is not a co-author of the paper of Jones et al., 
nor is she mentioned in the Acknowledgements section of the paper.) 
 
Finally, it should be noted that the DOE/CAS report was published as part of the Carbon 
Dioxide Research Program.  The Chief Scientist of that program was Wang. 
 
 
Additional considerations 
 
The problem with Jones et al. and Wang et al. was first raised on the ClimateAudit blog of 
Stephen McIntyre (who exposed the “hockey stick” graph of temperatures over the past 
millennium).  McIntyre noted that the stated claims about Chinese data seemed “absurd”.  
Indeed, for anyone familiar with Mao’s Great Leap Forward and the Cultural Revolution, the 
claim to have obtained substantial reliable data for 1954–1983 makes little sense. 
 
During the Great Leap Forward, tens of millions of people are believed to have died, but it is 
not known how many tens of millions.  And official records of grain harvests were often 
substantially exaggerated: this was not generally considered fraud, but instead making the 
records conform with “socialist reality”.  During the Cultural Revolution, schools and 
universities were shut down and many intellectuals were beaten, internally exiled, or killed for 
being too bourgeois, and there was sometimes near-anarchy, especially in urban areas.  Even 
as late as 1980, censuses were so poor that China’s population was only known to within 
about 100 million [Lavely W.R., Australian Journal of Chinese Affairs, 18: 167 (1987)]. 
 
In other words, the claim to have gotten large numbers of highly-reliable, homogeneous 
records from the study period is a priori extremely difficult to believe. 
 
Jones is a professor at a public university in the United Kingdom (the University of East 
Anglia); so any data held by him is requestable under the UK Freedom of Information Act.  
McIntyre and I each made formal requests under the Act, and by this means, obtained the list 
of meteorological stations that were used in the papers of Jones et al. and Wang et al. (see 
http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/jonesetal1990/).  The Act was essential for this report. 

http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/jonesetal1990/






 
D.J. Keenan  

From: "D.J. Keenan" <doug.keenan@informath.org>
To: "Lynn Videka" <lvideka@uamail.albany.edu>; "Terri Casey" <TCasey@uamail.albany.edu>
Cc: "Adrienne D Bonilla" <ABonilla@uamail.albany.edu>
Sent: Friday, 06 June 2008 21:48
Subject: Misconduct Investigation

Page 1 of 2

2008-07-11

Dear Vice President Videka, 

 
I am confused about the purpose of your letter of May 23rd.  Your letter says 
that the Investigation Committee has completed its work and asks me for 
comments.  Yet I am not allowed to see the report on the investigation, nor 
learn anything about the investigation's deliberations, until after my 
comments have been submitted.  I believe that this can be fairly described 
as Kafkaesque.  Nonetheless, I will submit some comments. 
 
First, that an investigation had been conducted came as a surprise to me, 
because the university's Policy and Procedures on Misconduct in Research 
and Scholarship states the following. 

The President will make the final determination whether the findings of 
the inquiry provide sufficient evidence of possible misconduct to justify 
the initiation of an investigation.... 
 
The Vice President for Research shall notify the respondent, the 
complainant, all persons involved in the inquiry (i.e., anyone who has 
been interviewed or otherwise informed of the allegations) and the 
chair of CERS of the President's decision. 

Yet I was not notified of the President's decision to initiate an investigation, 
until your letter of May 23rd. 
  
The Misconduct Policy also contains other stipulations that have not been 
adhered to.  In particular, the policy states that the "Vice President for 
Research will also notify the complainant in writing of the initiation of the 
investigation ...".  Again, I received no notification. 
 
As well, the Misconduct Policy stipulates the following, in the section 
"Initiation of the Investigation" (prior to the section "Formation of the 
Investigation Committee"). 

When an investigation involves a sponsored program through the 
Research Foundation, the Vice President for Research will notify the 
Research Foundation of SUNY (Office of the General Counsel and 
Secretary).  The University will also notify relevant federal or other 



external granting agencies and partnering institutions, in accordance 
with applicable regulatory requirements.   

Prof. Wang has directly received about $7 million in research grants from 
the Department of Energy and the National Science Foundation, and perhaps 
others.  I ask you to send me a copy of the letters that you sent to the DOE 
and the NSF.  You are not obligated to do this by the Misconduct Policy, but 
the letters do fall under the purview of the Freedom of Information Act. 
 
The Misconduct Policy further stipulates that the "investigation process will 
include ... interviews with all individuals involved ... in making the 
allegation ...".  Indeed, that would appear to be in accordance with natural 
justice--but it did not happen. 
  
An interview would seem to be particularly important given that the Inquiry 
Committee made a "careful and thorough review of the evidence" and 
then found that "documentation and input from [Prof. Wang's co-worker] 
would be necessary to allow for any clear determination".  Because the 
investigation has now made a clear determination, such documentation and 
input would be expected to be provided: obviously then, such should have 
been discussed with me.  If documentation was not provided, then the 
investigation would contradict the unanimous "necessary" finding of the 
Inquiry Committee. 
  
All this would seem to give the appearance of a cover-up, and breach 
federal regulations.  I ask you to considering conducting an investigation 
that meets requirements. 
  
I have been involved with other allegations of scientific fraud.  In one case 
at Gothenburg University, the university administration also stood by the 
accused professor.  The university president, Gunnar Svedberg, was 
criminally convicted of malfeasance (for his role in refusing to make 
documents available), and afterwards resigned from the university. 
  
Your actions would also seem to be illegal.  I contacted the Office of the 
Attorney General of New York State about this, and reviewed the case with 
an attorney there, Hannah Long.  Ms. Long has now passed the case to 
another OAG attorney, but there is a backlog, and it will be a few weeks 
before further work on this is undertaken. 
  
Sincerely, 
Douglas J. Keenan 

Page 2 of 2

2008-07-11


	OAGNYSfax1.pdf
	Dear Mr. Semprebon,
	WCWF07a.pdf
	Wei-Chyung Wang fabricated some scientific claims
	03 August 2007






